Det pågår en intressant diskussion på SvD:s forum ang förra inlägget.
Jag läser kursmålen för ämnet religion i Sverige och funderar över att punkt 3 och 4 sannerligen borde slås ihop till en.
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Eleven skall
kunna reflektera över och formulera sig i för henne eller honom viktiga livsfrågor, kunna föra etiska resonemang och se konsekvenser av olika ställningstaganden, ha kunskaper om kristendomens påverkan på det svenska samhället, dess grundläggande värderingar, traditioner, konst och litteratur, ha kunskap om symboler, riter, centrala berättelser och trosuppfattningar i några världsreligioner samt om grundtankar och uttrycksformer i några andra livsåskådningar, ha kunskaper om hur estetiska uttryck som konst, musik och dans gestaltas i olika religiösa sammanhang.
Med tanke på hur ofta folk försöker sätta epitetet religion på ateism måste jag få citera ett av inläggen på SvD:s forum:
”Om ateism är en tro så är naken en klädsel.”
Eller som Clark Adams skrev: ”If atheism is a religion, then health is a disease”.
Med lite kreativ bokföring klarar vi SO lärare av att placera kristendomen där den ska vara… i Historieundervisningen!