Med tanke på betygsdiskussionen läste jag en intressant rapport från SFS, TCO och Lärarförbundet; Jakten på anställningsbarhet – Om mötet mellan student och arbetsgivare.
Dessa tre: samarbetsförmåga, referenser och initiativförmåga står ut som de viktigaste faktorerna när arbetsgivare överväger en anställning av en högskoleutbildad.
Därefter följer fem faktorer som också har stor betydelse: förmåga att uttrycka sig i tal och skrift, att utbildningen är yrkesinriktad, arbetslivserfarenhet, analytisk förmåga och goda kunskaper i engelska. 95 procent av arbetsgivarna tycker att förmåga att uttrycka sig i tal och skrift är mycket eller ganska viktigt.
Några andra faktorer som har en viss betydelse, men förefaller inte särskilt centrala i anställningsbeslutet: entreprenörskap, engagemang vid sidan av studierna, examensarbetet och bra betyg.
Ytterligare ett par citat från rapporten:
Dagens och framtidens arbetsliv efterfrågar resonerande, omställningsbara och kritiskt tänkande individer. Det är den viktigaste slutsatsen i denna rapport.
…
Engagemang vid sidan av studierna värderas högre av arbetsgivarna än bra betyg.