Det sägs att kongresshandlingarna väger 7,7 kilo. Jag är inte ombud så den vikten slipper jag och har heller inte haft tid att plöja kongressmaterialet på webben mer än vissa delar som jag är speciellt intresserad av.
Självklart har jag läst delen om skolan i Förslaget till politiska riktlinjer sid 29 / 3.2.1 Rätt till kunskap – lust att lära. Det finns en hel del att säga om den texten, men vi lämnar det tills vidare.
Nu vill jag prata om IT-utveckling i skolan. Det förvånade mig mycket att det inte nämns med ett ord i texten om skolan. Därför satte jag mig idag och sökte igenom samtliga handlingar efter ”IT”.
Det enda ställe där IT i skolan nämns är i ett stycke benämnt Media, teknik och integritet i utveckling. Texten lyder:
Förslag till politiska riktlinjer sid 62 från rad 8
Svensk skola behöver arbeta strategiskt för att göra IT-tekniken till ett effektivt verktyg i skolarbetet. Skolan har funnit lösningar på de initiala problemen med att elever kopierade varandras skolarbeten via Internet – ett slags skolans upphovsrättsproblem. Nu blir Internet alltmer en tillgång i undervisningen. Men många ungdomar har dessvärre fått erfara andra baksidor av det elektroniska utbytet. Vi upprörs över den ökande mobbningen på nätet. Manipulerade eller äkta bildmaterial och privata uppgifter sprids lätt och snabbt, och det är omöjligt att få bort oönskade uppgifter från nätet.
Är det inte oerhört sorgligt? Fusk och mobbning – är detta det viktigaste och mest intressanta som finns att säga om IT i skolan? Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.
Jag hittade förresten ett stycke till i kongresshandlingarna som är lika negativt och deprimerande:
Kultur i brytningstid sid 17 Motion 18
IT-tekniken möjliggör ökad delaktighet att kommunicera för många, men är samtidigt ett problem med tanke på att många ungdomar blir beroende av det ökade utbudet av webbsajter och dataspel. Även här behöver vi ett märkt förhållningssätt.
En sak till bara, sen ska jag sluta gnälla. I häftet Investera i möjligheter och framtidstro, Låt ungdomsgenerationen ta plats nämns inte IT överhuvud taget.
Man blir lite deprimerad, märkligt med tanke på dels utspelet för några månader sedan och pågående samtal. Vem är ansvarig för de texter du citerar?
Jag vet inte vem/vilka som är ansvarig för förslaget till riktlinjer där den första texten står.
Men skolfrågorna finns under rubriken Konkurrera med kunskap och forskning där Annelie Hulthén är föredragande.
För Kultur i brytningstid är det Pagrotsky.
Bodström är föredragande för ”Investera i möjligheter och framtidstro, Låt ungdomsgenerationen ta plats”