Nu är Jan Björklund igång igen och svingar piskan. Den här gången är det återigen skolkarna som ska sättas åt men nu verkar han ha släppt tanken om polishämtning.
”Skolk är aldrig acceptabelt, frånvaron sjunker om den skrivs in i betygen och sist men inte minst – ’uppfostringsargumentet’. Ingenstans i vuxenvärlden får man komma och gå som man vill. Det här kommer kanske inte att stoppa storskolkarna, men jag tror å andra sidan inte att någon sjuåring börjar som det heller. Först kommer ströfrånvaro, och det är den vi kan komma åt på det här sättet”, säger han.
Folkpartiet (och regeringen?) vill också sänka taket för att få studiebidraget indraget. Idag är det 3-4 % av gymnasieeleverna som blir av med studiebidraget och får Björklund bestämma så bör det vara strängare regler för att komma till rätta med den saken. Om det innebär mindre skolk eller mindre summa utbetalade bidrag och fler ungdomar hos kronofogden återstår att se.
Vad är skolk egentligen – och vem ska bedöma det?
Är det skolk att få min förälder att tro att jag har ont i halsen eller magen och få dem att ringa och sjukanmäla mig?
Att inte gå på en lektion utan istället sitta i biblioteket och plugga till ett prov i ett annat ämne?
Att stanna hemma där man har tillgång till dator för att skriva färdig uppsatsen som ska lämnas in i morgon?
Att vara hemma och titta på en föreläsning från MIT eller TED som handlar om det vi läser just nu i fysiken?
Att vara fysiskt närvarande på lektionen men psykiskt frånvarande och inte göra nånting alls?
Att komma en kvart för sent varenda tyskalektion?
Att inte gå på idrotten och sen säga att man glömde?
Eller att gå dit, skylla på att man har mens och därför inte delta?
Att inte kunna gå till skolan pga att kroppen är full av blåmärken men att be föräldrarna sjukanmäla är uteslutet?
Att inte kunna gå i skolan för att din religion kräver viss klädsel som är förbjuden i skolan?
Att komma för sent för att jag behövde se till att lillebror fick frukost och vänta på att mamma skulle vakna och inte spy i sömnen?
Att vara fysiskt närvarande men helt upptagen med att grubbla över vad som händer hemma… Kommer pappa att vara full när jag kommer hem? Har någon varit nykter nog att hämta lillebror från dagis?
Att inte gå till skolan för att jag vaknar med oro i magen och rädsla för vilka uttryck mobbningen ska ta sig just idag?
Vem ska hålla reda på frånvaron och orsakerna till den? Vem ska bekräfta att frånvaro är giltig och hur ska skolan verkligen ha koll på orsakerna till frånvaro? Ska vårdnadshavarens underskrift vara grunden för det som står i betyget? Kan vårdnadshavare i framtiden också intyga om eleven uppnått målen i matte, engelska och svenska? Hur ska man säkerställa att det blir en likvärdig bedömning från olika lärare, föräldrar och elever?
Vem i skolan ska göra merarbetet och från vad ska den tiden tas? Kommer folkpartiet och alliansen att ge kommunerna extra resurser till det eller är det ytterligare en syssla som ska läggas på den minskade lärarkåren?
Och apropå det. Björklund sa i Aktuellt i måndags (ca 12 min in i programmet) att lärartätheten har ökat under alliansregeringens styre. Exakt så här sa han:
”Vi har högre lärartäthet idag än vad vi hade i Sverige 2006 när vi trädde till faktiskt. Trots att vi haft lågkonjunktur och det visar att vi har prioriterat skolan.”
Det var en ren och skär lögn som bekräftas av Skolverkets statistik Det är förvånande att landets skolminister inte har koll på nåt så grundläggande. Efter ett påpekande från Rosanna Dinamarca (v) erkänner han faktiskt att lärartätheten har sjunkit det senaste året (pga lågkonjunkturen?!) men vidhåller att den ändå är högre än den var 2006.
Förändringar 2006 till 2009 enligt Skolverkets statistik:
— Förskolan: Inskrivna barn per årsarbetare har ökat från 5,1 till 5,4
— Fritidshem: Barn per årsarbetare har ökat från 18,9 till 20,9.
— Förskoleklass: Lärare per 100 elever har minskat från 6,7 till 6,2.
— Grundskolan: Lärare per 100 elever har minskat från 8,4 till 8,2.
— Gymnasieskolan: Lärare per 100 elever har minskat från 8,3 till 7,9.
Den borgerliga regeringens skattesänkningar till folk som redan hade det bra har minskat kommunernas ekonomi med 100 miljarder mindre varje år. För Sandvikens kommun (ja vi har sänkt lärartätheten) har det inneburit 50 miljoner kronor mindre varje år under mandatperioden.
En rödgrön regering satsar minst 12 miljarder kronor mer än regeringen på välfärden. Målet är att anställa fler behöriga lärare, minska storleken på klasserna och lärartätheten ska vara minst 9 lärare per 100 elever.
Björklund säger också i Aktuellt-debatten att ”vuxenvärlden måste ha en attityd att det är viktigt med undervisning, det är viktigt med lektioner ”
Jo visst är vuxenvärldens attityd viktig. Än viktigare tror jag det är att skolan verkligen känns viktig för den enskilde eleven! Skolan ska vara så trygg, rolig, intressant, stimulerande och utmanande att ingen elev vill hålla sig därifrån.
Skolan måste kunna möta olika individer där de finns och hjälpa och stötta den som har det svårt med inlärning, läsning, mobbning, hemförhållanden eller vad det nu än är. Samverkan mellan skola, socialtjänst och andra berörda måste utvecklas och det måste finnas starka, trygga och kreativa vuxna där som har god kompetens och TID att göra sitt jobb. Och – viktigt – eleverna måste ha ett verkligt inflytande över sin skoltid och sitt lärande. SÅ tror jag att skolk ska bemötas.
Alltid lika kloka och underbara Anne-Marie Körling får sista ordet.
Så här skriver hon:
Målet ska självklart vara nolltolerans. Men om den ska synas på betygen vet jag inte. Däremot tror jag på det lagförslag som säger att lärare och skolledare omedelbart ska reagera och signalera detta skolk till hemmet. Och det genast och omedelbart. Till eleven ska skolan signalera: – Vi saknar dig. Du hör till oss i skolan. Kom! Oavsett.
Många, många andra skriver så kloka saker om det här och det gör mig glad!
Ylva Johansson, inte så positiv som media vill få det att låta
Skriv in skolk i schemat
Vad är det som ska betygssättas?
Skolk i betyget, för vems skull?
Skolk i betyget är politikernas svek mot skolungdomarna
Krafttag mot skolk i skolan
Skolk
Inte skolk i betyget
Ytligheten i skoldebatten
Varför inte hugga handen av skolkarna
Vad annat kan man förvänta sig?
Sorteringspolitik
Hur tänker man?
Svårt? Enkelt!
Politometern
Så himla bra skrivet Ann-Catrin!!!
Som vanligt har du gjort en otroligt bra text. Tänker på frågan du ställer – ”Vad är skolk egentligen – och vem ska bedöma det”? Undrar om den frågan finns, har funnits, kommer att finnas hos Björklund?
Tack för ett utmärkt, välskrivet och tänkvärt inlägg!
Trodde knappt mina ögon när jag tryckte på länken och läste om polishämtning!
Det måste ha slagit över i Björklunds huvud. Hur tänkte han?
Jag kan bara ruska på huvudet.
Under Ibrahim Baylans sista läsår som skolminister (2005/06) var lärartätheten i den svenska grundskolan 8,1 lärare per 100 elever. Förra läsåret (2009/10) var lärartätheten 8,2 lärare per 100 elever.
Ingen förnekar att lärartätheten minskade med 0,2 lärare mellan läsåren 2008/09 och 2009/10 – men det förändrar inte det faktum att lärartätheten är högre nu än den var det sista läsåret som Ibrahim Baylan var minister.
Källa:
http://www.skolverket.se/content/1/c6/01/96/66/Grundskolan_Personal_Riksniv%E5_Tabell4Awebb.xls
Pingback: Brockmans blogg » Skolministern får (mer) kritik