Så har remissinstanserna fått säga sitt, Björklund har förhoppningsvis läst remissvaren och därefter dragit slutsatsen att ”kritikerna har fel attityd”. Så lätt viftar han bort Barnombudsmannen, Skolverket, Skolinspektionen m.fl.
Jag bloggade om det här redan när förslaget om skolk i betyget kom och passar på att publicera det mesta av det inlägget igen här under bilden.
Nu är Jan Björklund igång igen och svingar piskan. Den här gången är det återigen skolkarna som ska sättas åt men nu verkar han ha släppt tanken om polishämtning.
”Skolk är aldrig acceptabelt, frånvaron sjunker om den skrivs in i betygen och sist men inte minst – ’uppfostringsargumentet’. Ingenstans i vuxenvärlden får man komma och gå som man vill. Det här kommer kanske inte att stoppa storskolkarna, men jag tror å andra sidan inte att någon sjuåring börjar som det heller. Först kommer ströfrånvaro, och det är den vi kan komma åt på det här sättet”, säger han.
Vad är skolk egentligen – och vem ska bedöma det?
Vem ska hålla reda på frånvaron och orsakerna till den? Vem ska bekräfta att frånvaro är giltig och hur ska skolan verkligen ha koll på orsakerna till frånvaro? Ska vårdnadshavarens underskrift vara grunden för det som står i betyget? Kan vårdnadshavare i framtiden också intyga om eleven uppnått målen i matte, engelska och svenska? Hur ska man säkerställa att det blir en likvärdig bedömning från olika lärare, föräldrar och elever?
Vem i skolan ska göra merarbetet och från vad ska den tiden tas? Kommer folkpartiet och alliansen att ge kommunerna extra resurser till det eller är det ytterligare en syssla som ska läggas på den minskade lärarkåren?
Björklund säger också i Aktuellt-debatten att ”vuxenvärlden måste ha en attityd att det är viktigt med undervisning, det är viktigt med lektioner ”
Jo visst är vuxenvärldens attityd viktig. Än viktigare tror jag det är att skolan verkligen känns viktig för den enskilde eleven! Skolan ska vara så trygg, rolig, intressant, stimulerande och utmanande att ingen elev vill hålla sig därifrån.
Skolan måste kunna möta olika individer där de finns och hjälpa och stötta den som har det svårt med inlärning, läsning, mobbning, hemförhållanden eller vad det nu än är. Samverkan mellan skola, socialtjänst och andra berörda måste utvecklas och det måste finnas starka, trygga och kreativa vuxna där som har god kompetens och TID att göra sitt jobb. Och – viktigt – eleverna måste ha ett verkligt inflytande över sin skoltid och sitt lärande. SÅ tror jag att skolk ska bemötas.
Alltid lika kloka och underbara Anne-Marie Körling får sista ordet.
Så här skriver hon:
Målet ska självklart vara nolltolerans. Men om den ska synas på betygen vet jag inte. Däremot tror jag på det lagförslag som säger att lärare och skolledare omedelbart ska reagera och signalera detta skolk till hemmet. Och det genast och omedelbart. Till eleven ska skolan signalera: – Vi saknar dig. Du hör till oss i skolan. Kom! Oavsett.
Skolket tillbaka i betyget
Skolkare blir oftare kriminella
Skolket åter i betyget
Uppdatering av länkar
Arbetarbladet – Rättssäkerheten sätts ur spel
Dumma publik
Rädsla och mobbning i betyget
BRIS säger nej till skolk i betyget
Pingback: Skolk i betygen hjälper ingen | Svensson