Dagens bästa seminarium, hittills, höll Amanda Forman Sundell och Elias Giertz, elever på YBC. De pratade på temat Hur kan en skola vara? och kanske retade upp en del av de som lyssnade.
Jag läser Elias blogg och var söker på att jag skulle bli glad och det stämde. Så här skrev jag på Facebook under seminariet.
Okej kan vi få Elias Giertz till skolminister jävligt snabbt så har vi löst en hel del av skolans problem. Han har inte rösträtt än men vi kan väl göra ett undantag för den goda sakens skull. Skolan handlar ju ändå mest om folk som inte har just rösträtt.
Här kommer 10 av deras punkter med lite kommentarer.
Inget schema. Idag är skoldagen anpassd till lärarnas sömnbehov. Mer flextider och mer individanpassning behövs. En högstadieelev jobbar kanske bäst runt 02 på natten och får ofta höra ”Det är bara för att du är tonåring, ändra på dig.” Inte så enkelt kanske när man ÄR just tonåring!
Ingen byggnad. Man lär överallt. Värdesätt också de förmågor man får på andra ställen. Att det inte fungerar så alltid förstör motivation och självkänsla. Alla fungerar inte bäst vid ett bord i ett rum med 30 andra människor. ”Om jag jobbar bättre på kafé får jag skolk eller måste begära ledigt.”
Lära – inte kunna! Gör provet först med läromedlen tillgängliga. Diskutera, reflektera och gör om provet veckan efter. Då fastnar det längre än bara över provet.
I verkligheten Lärande och uppgifter ska vara på riktigt. Bjud in folk utifrån. Öppna upp skolan för både inåt- och utåtkontakter.
Skarpa lägen. Designa inte stenciler utan situationer från verkligheten. Elever behöver puffas lite ur sin comfortzone. Få referenser, saker att visa upp, kontakter, meningsfullhet.
Ingen rektor Elever måste få vara med och påverka, ha inflytande och också besluta saker i skolan. Det GÅR. På Summerhill i England bestämmer eleverna allt. Vuxna ger ramarna. och de har utmärkta resultat.
Bort med betygen Någon mätstock behövs, men betyg är inte motiverande. De definierar dig som person. Betygen sätts längst ner på listan över vad arbetsgivare efterfrågar. Referenser o personlighet går före.
Inga lärare Eller snarare inga föreläsare. En lärare ska vara mentor, stöttepelare, sätta ramarna.
Uppkopplad Kommunicera, sociala nätverk utökas. Tänk på att äldre (lärare) är inte lika bra på simultankapacitet som yngre.
————————————————-
Vad hindrar oss?
————————————————-
Rektorn, pengar, Björklund, eleverna vill inte, kultur, makt, byggnaderna, perspektiv, tillit till eleverna.
————————————————-
10 saker du kan göra redan imorgon
————————————————-
Flippa klassrummet. Använd lektionstiden till analys, fördjupning, diskussion. Baskunskapen i genomgångar på nätet.
Var tillgänglig Tjänstetelefon, sociala medier, sms, mail
Klottra – Använd open space för tankar, reflektioner
Börja twittra< För nätverkande, erfarenhetsutbyte, omvärldsbevakning
Tvång Elever behöver lite tvång att typ ringa näringsliv, maila företag, kontakta politiker, ta sig ur sin comfortzone.
Lås inte dörren Till rektorsrum o lärarrum
Jobba formativt Släpp loss och våga misslyckas
Dokumentation Vad händer? Eleverna ska ha tillgång till digital IUP, blogg el dyl genom hela skoltiden för att se sin utveckling och sitt lärande.
Adda på fejjan Skapa en lärarprofil. Avfölj elevernas profil om du vill slippa etiska dilemman.
Fantastiskt bra formulerade tankar om lärande och utveckling! Skolan skulle kunna bli riktigt bra om den fick lov att bli individuell och kreativ.