Idag kom SKL:s rapport ”Öppna jämförelser -grundskola 2014” där man tittat på kunskapsresultat men också om elevernas syn på undervisning och skola.
Sandviken ligger dåligt till i kunskapsresultat och det är både frustrerande och utmanande. På kommunens hemsida kan vi läsa
Arbetet med kunskapsuppföljning och analys på individ-, grupp- och skolnivå sker mera systematiskt och på sikt bör det bidra till förändrade arbetssätt som ger ökad måluppfyllelse.
Rektors ledarskap, läraren och det som sker i klassrummet är avgörande för resultaten. Tydliga krav och förväntningar måste ställas på alla nivåer, inte minst när det gäller förstelärarnas uppdrag.
Vad tycker då eleverna i Sandviken om undervisningen och skolan? Två frågor sticker ut med dåliga resultat.
17 % av eleverna i åk 5 håller helt med om påståendet Skolarbetet gör mig så nyfiken att jag får lust att lära mig mer. I åk 8 håller endast 4 % helt med om det. Lusten minskar med åren och frågan är varför?
36 % i femman och 13 % i åttan håller helt med om att Lärarna tar hänsyn till elevernas åsikter. Observera att frågan alltså inte är om eleverna får bestämma allting, utan om man tar hänsyn till deras åsikter.
Förra året svarade årskurs 8 också på LUPP-enkäten. Där ser resultatet ut så här på frågor om vad eleverna VILL ha inflytande över och vad de upplever sig FÅ ha inflytande över.
Idag slåss politiker, myndigheter, forskare, föräldrar, lärare och rektorer om vem som vet bäst. Och så har vi förstås en skolminister som vet att han vet bäst. Oavsett. Men någonstans på vägen har frågan om elevernas inflytande i skolan försvunnit från agendan. Jag tror det är ett stort misstag.
Jag tänker inte vara med och slåss. Men jag undrar – Vem frågar efter elevernas åsikter? Är det inte högst troligt att det är hos dem vi kan få bästa svaren och råden om vad som skulle göra skolan mer intressant, lustfylld och viktig?
Möjligheten att påverka sin skola och sitt lärande är avgörande för lusten att lära, motivation och ansvarstagande. Elever SKA ha inflytande. Det står i lagen. Simple as that.
Hur svårt kan det vara att förstå och försöka leva upp till det?