UTDRAG UR KOMMUNALLAGEN:
5.5.1 JÄV KL 6:24-27 gäller förtroendevald eller en anställd hos
kommunen
24 §. Den som är jävig i ett ärende hos en nämnd får inte
delta eller närvara vid handläggningen av ärendet. Den som är jävig
måste så fort ärendet pålyses lämna sammanträdeslokalen.
25 §. En förtroendevald eller en anställd hos kommunen
eller landstinget är jävig, om
1. saken angår honom själv eller hans make, sambo, förälder, barn
eller syskon eller någon annan närstående eller om ärendets utgång
kan väntas medföra synnerlig nytta eller skada för honom själv eller
någon närstående
2. han eller någon närstående är ställföreträdare för den som
saken angår eller för någon som kan vänta synnerlig nytta eller
skada av ärendets utgång,
3. han har fört talan som ombud eller mot ersättning biträtt
någon i saken, eller
4. det i övrigt finns någon särskild omständighet som är ägnad
att rubba förtroendet till hans opartiskhet i ärendet.
26 §. Från jäv bortses när frågan om opartiskhet
uppenbarligen saknar betydelse. Exempel: när delegationsbesluten
anmäles och lägges till handlingarna.
27 §. Om ett ärende hos en nämnd berör ett aktiebolag där
kommunen äger minst hälften av aktierna eller en stiftelse där
kommunen utser minst hälften av styrelseledamöterna, skall jäv
enligt KL 25 § 2 eller 4 inte anses föreligga enbart på grund av att
den som handlägger ärendet är ställföreträdare för bolaget eller
stiftelsen eller på något annat sätt är knuten dit. Vad som nu har
sagts gäller inte när en nämnd handlägger ärenden som avser
myndighetsutövning mot enskilda.
Jäv enligt 25 § 4 skall inte heller anses föreligga enbart på
grund av att den som handlägger ett ärende hos en nämnd tidigare har
deltagit i handläggningen av ärendet hos en annan nämnd.
Paragraferna reglerar frågan om jäv i kommunala nämnder.
Kommunallagens jävsregler skärptes 1994. Det betyder bland annat att
en person som ingår i en styrelse för ett kommunalt bolag inte kan
vara med om prövning av ärende som avser myndighetsutövning.
Bestämmelserna gäller både förtroendemän och anställda.
Förvaltningslagens jävsregler gäller även för tillkallade
experter. Även om KL:s jävsregler inte uttryckligen gäller för
tillkallade konsulter, kräver hänsyn till sakligheten och
opartiskheten att sådana konsulter inte anlitas som skulle ha varit
jäviga om de varit anställda.
Bestämmelserna gäller inte personer, som endast vidtar åtgärder
av rent expeditionell natur, såsom diarieföring, utskrift av
beslutsexpeditioner eller expediering. Däremot gäller
jävsbestämmelserna för personer som utreder, föredrager, föreslår
eller beslutar.
1. Sakägar-, intresse- och släktskapsjäv.
Jäv föreligger både om saken rör den som skall handlägga ett
ärende och om sakens utgång kan väntas medföra synnerlig nytta eller
skada för honom. Med att ”saken rör honom” förstås de fall där han
är part eller där han har ett sådant av rättsordningen erkänt
intresse i saken att han i någon instans kan uppträda som part. För
dessa fall är det befogat att anse att vederbörande har ett intresse
av rättslig natur.
Den omständigheten att en sak rör någon såsom samhällsmedlem
eller såsom medlem av en grupp inom samhället bör inte i och för sig
grundlägga jäv. I linje med detta ligger att en person, som sitter i
ett organ i egenskap av särskilt utsedd representant för visst
intresse, inte enbart på grund av sin ställning som
intresserepresentant är jävig att ta befattning med ärenden som rör
just detta intresse.
För att klargöra släktskapsjävets innebörd anger lagtexten de
släktskapsförhållanden som under alla omständigheter grundar jäv,
d.v.s. sådana fall då saken angår den handläggande
myndighetspersonens make, sambo, föräldrar, barn eller syskon.
Därutöver hänförs till en andra kategori sådana fall då saken angår
någon närstående. Se i 4 kap 13 § 2 RB angivna, mer avlägsna
släktskaps- och svågerlagsförhållandena grundar inte utan vidare
jäv. Om jäv skall anses föreligga i sådana fall blir beroende av om
vederbörande skall räknas som ”närstående” eller ej.
Denna bedömning kan utfalla olika i olika fall allt efter
omständigheterna. Det bör påpekas att uttrycket ”närstående”
formellt täcker såväl situationer då släktskap eller svågerlag
föreligger som fall då någon av annan anledning är att karakterisera
som närstående.
2. Ställföreträdarjäv.
Den som är förvaltare eller god man för någon är ställföreträdare
för denna och är därför jävig att handlägga ärenden beträffande
denne. Ställföreträdare är också den som är behörig att företräda
ett bolag eller en organisation, d.v.s. är firmatecknare.
Ställföreträdarjävet gäller sålunda inte för den som bara är
ledamot av företagets eller organisationens styrelse. Huruvida denne
är jävig för att bedömas enligt p. 4 om det s.k. delikatessjävet.
3. Ombudsjäv.
Jävsregeln avser inte att begränsa tjänstemännens möjligheter att
lämna service till medborgarna i deras umgänge med myndigheterna.
Från jävssynpunkt är det därför avgörande om den handläggande
uppburit ersättning för sitt biträde. I övrigt får biträdesfall
bedömas med ledning av generalklausulen i p. 4.
4. Delikatessjäv.
I denna punkt upptas en generalklausul av innehåll att den som
har att handlägga ärende är jävig, om eljest särskild omständighet
föreligger som är ägnad att rubba förtroendet till hans opartiskhet.
Med ledning av denna klausul bedöms t.ex. sådana fall, då någon är
uppenbar vän eller ovän med eller är ekonomiskt beroende av part
eller intressent eller direkt lyder under honom, liksom fall då den
handläggande är engagerad i saken på ett sådant sätt att misstanke
lätt kan uppkomma om att det brister i förutsättningarna för en
opartisk bedömning.
Även frågan om huruvida anknytning till facklig organisation
skall grundlägga jäv bör bedömas med ledning av generalklausulen.
Behovet av garantier för opartiskhet är inte detsamma i alla
ärenden, där jävsbestämmelserna är tillämpliga.
En väsentlig skillnad föreligger mellan ärenden som avgörs med
beslut utan rättslig verkan, framför allt serviceärenden, och de
ärenden som innefattar myndighetsutövning mot enskild. Bland de
förra finns många där frågan om opartiskhet är av underordnad
betydelse eller helt betydelselös. Det kan emellertid också i
ärenden av den senare typen inträffa att frågan om opartiskhet
saknar betydelse. Att i sådana fall upprätthålla ett krav på att
ingen jävsgrund får vara för handen behövs inte. Detta gäller
exempelvis för sådana registreringsärenden och ärenden om
utanordnande av lönebelopp som är helt rutinartade och inte kräver
några överväganden av den art att det kan uppkomma en fråga om
partiskhet eller opartiskhet.Har den beslutande i realiteten ingen
valmöjlighet, kan han inte handla partiskt.
Samtidigt måste man emellertid hålla i minne att även ärenden av
nyss angivna slag i en del fall kan vara kontroversiella och erbjuda
valmöjligheter eller kräva mer djupgående överväganden. Skulle detta
vara fallet, bör givetvis jävsgrunderna uppmärksammas. Vid
avgränsningen av de fall, i vilka det bör vara tillåtet att bortse
från det som formellt utgör jäv, bör stor försiktighet iakttas.
I alla tveksamma fall bör jäv beaktas. Endast om det är uppenbart
att frågan om jäv saknar betydelse, bör det vara möjligt att se bort
från ett förhållande som konstituerar jäv.
|